Magyar aranyérem az RS Aero Európabajnokságon

  • augusztus 26, 2019

Bányai Attila nálunk kezdte. Nem volt hat éves amikor gumicsizmában fel s alá vitorláztam vele a kopaszi gáton OP-ban. Aztán bejárta az összes hazai utánpótlás egyesületet, és az egyik legjobb magyar OP-s lett az évek során. 2018-ban beszéltünk telefonon. Valami eltört benne, és kereste a hajóosztályt, amiben folytathatná. MEgpróbáltuk az RS Feva osztályba csalogatni, de Ő magányos harcos, egyszemélyesben folytatta volna a vitorlázást. Egyeztettünk és egyezkedtünk, aminek az eredménye egy RS Aero vásárlása lett, az RS Sailing támogatásával, hogy ebben az osztályban is legyen nemzetközi szintű versenyzője az országnak.

A cél az volt, hogy Attila elinduljon az idei RS Aero Európa bajnokságon Olaszországban. AZ idő mint mindíg most is rövid volt egy igazi felkészülésre, de a hajó megérkezett és édesapjával elkezdte a felkészülést a balatonfüredi BYC-ben. Attila odatette magát, olyan volt mint 10 éve a VGYE-ben a Kopasin. Nem baj ha esik, nem baj ha nem fúj, megy és csinálja…

Az EB-re nem ment vérmes reményekkel, de mögötte volt számos futam, másfél hónap Aerozás, és a szülei. Mire volt elég? a címben már lelőttük az eredményt

NAGY, NAGY GRATULÁCIÓ! – MI BIZTOS HOGY BEVÁLOGATTUK BÁNYAI ATTILÁT A VGYE HALHATATLANJAI KÖZÉ!

És a beszámoló a versenyről Id. Bányai Attila tollából:

2019. augusztus 17-23-ig a  Garda tavi Malcesine-ben rendezték meg az RS Aero hajóosztály Európa Bajnokságát, melynek 5-ös osztályában  Bányai Attila révén már Magyarország is képviseltette magát.  A három különböző vitorlamérettel ellátott 5,7, 9 osztályokban a 106 induló 19 országból érkezett.  A hajóosztály közös alapjául szolgáló szuperkönnyű kompozit hajótesthez a indulók az adottságaiknak megfelelő riggel indultak, így  a rendezőség osztályonként is külön is értékelte a nemeket és korcsoportokat (Youth, Senior, Master).

A rendkívül szigorú előírásoknak köszönhetően a hajókban csak minimális különbségek voltak tapasztalhatók  és a fejlett anyaghasználat miatt a több éves hajók gyakorlatilag az újakkal voltak egyenlők. A helynek megfelelően igen magas szintű rendezés volt biztosítva mind a vízen mind a parton is, melyet naponta részeredményeket hirdető esti eredeményhirdetések zártak.
Az öt versenynap alatt a kiírt maximális 12 futamot sikerült is teljesíteni, melyhez 8 és 20 kts. közötti szélerőt biztosítottak az égiek. Mi tapasztalatok híján elvárások nélkül érkeztünk a helyszínre, de már a tesztnapi dobogós hely bizakodásra adott okot. Az első napi első és harmadik illetve a második napi két első hely mindenki számára meglepetésként hatott a mezőny legfiatalabb versenyzőjétől. A jó nyitásnak köszönhetően Bányai Attila folyamatosan az élmezőnyben vitorlázhatott, amivel jelentős előnyre tudott már az első két napon szert tenni. A harmadik napra 8:30-ra volt kiírva a rajt, mivel  erős északi szelet vártak a reggeli órákra. Parti halasztást követően csak kora délután volt az első futam, amely még csak a nagyszeles beállítások első tesztelés volt. Az aznapi következő két futamban már jobban megbírkózott Attila az erős széllel és hullámokkal. Hosszú, fárasztó, de tapasztalással teli nap volt. Onnan kezdve gyakorlatilag mind kis mind nagy szélben meg volt a sebesség a győzelemhez, ami a negyedik napon három első helyet jelentett.
Az utolsó napra a két ejtőfutammal gyakorlatilag eldőlt az EB állása, úgyhogy a kora reggeli szeszélyes leálló északiban csak a helytállásra kellett koncentrálni.
Ennek a meglepetésszerű eredménynek köszönhetően hazánk komoly tekintéllyel robbant be a nemzetközi RS Aero hajóosztály életébe. Folytatás következik, reméljük hamarosan Magyarországon is.